SAJÁT KÉSZÍTÉSŰ MŰHELYKÁLYHA

Kis műhelyembe édesapám segítségével készítettünk egy kályhát.

Téli hűvös napokon nem szívesen mentem ki a műhelye, hiszen fűtés híján közel 0 °C-ig is lement a hőmérséklet. Ez sem embernek sem gépnek nem való. Édesapám tesómnak már csinált korábban egy kályhát, ezért megkértem nekem is dobjon össze egyet.

03_atmeretezve.jpg

A cél az volt, hogy minél olcsóbban ki tudjuk hozni. Az elképzelés megvolt már, a korábbiak tapasztalata alapján elterveztük miként fog kinézni. A hozzá való anyagok 90 %-át ócskavas telepen szereztük be.

A kályha teste egy régi villanybojler tartályából készült. Az ajtó egy régi öntöttvas kályhaajtó. Ezt a neten vadásztam le, 1000 Ft-ért. Tiszta rozsda volt, 1000 Ft-ért lehomokfúvózták nekem. A bojler tartályának a végét levágtuk, két laposvas gyűrű lett ráhegesztve, ebbe került bele a tűzálló tömítés és a másik fél is ebbe csukódik bele, ezen keresztül lehet tisztítani. A reteszelést egy öntöttvas fül biztosítja, ezt újonnan vettem párszáz Ft-ért. A zsanér egyedileg készült el. A bojler levágott végén két szögletes nyílás lett kialakítva a felső nagyobba az öntöttvas ajtó lett behegesztve, ezen keresztül lehet etetni. Az alsóba egy zárható rostély került, 60x40-es zártszelvényből. Hátul, fent ki lett alakítva a csőcsatlakozás 120-as átmérőre. Belül a csőcsatlakozás alatt kapott egy lángterelőt. Az aljába elől egy régi öntöttvas kályhatető rács került, hátrébb lyuggatott lemez. Ez az egész kivehető, így könnyű tisztítani. A kályha lábai 30x30-as zártszelvények. A tetejére kapott még egy tálcát, ezen lehet teát, vagy pogit melegíteni :)  Végül hőálló feketével át lett kenve.

Már két éve használom. Jól működik. Egyedül a hátsó lyuggatott lemez deformálódott el kicsit az intenzív hőtől. Ezt majd a köv szezonra talán majd kicserélem. A bojler fala eleve elég vastag, 3-as vagy 4-es lemez, ráadásul tüzihorganyzott volt belül, ezért az jó sokáig bírni fogja. Nagyon jól melegít, jó hosszú, 90 cm-es darabokat is be tudok dobni. Az egész kályha anyaga kb 10.000,- Ft-ból kijött. Új füstcsövekre kb. ugyanennyit költöttem.

Nincs is jobb annál, mint a kellemes melegben nézni a kinti hóesést és közben fütyörészve barkácsolni :)

 

Címkék: műhely kályha